Aby treningi mogły być wydłużane a ich intensywność rosnąć, niezbędna jest odpowiednia wydolność organizmu. Z tego powodu ulubieńcem wielu sportowców jest kreatyna. Jakie ma właściwości? Jakie inne suplementy warto brać jako wspomaganie treningów?

Kreatyna i jej rola w treningach

Kreatyna ma szereg zalet, z których każda może pozytywnie wpływać zarówno na osiąganie coraz lepszych wyników w obranym sporcie, jak i na przyrost masy mięśniowej. Za co odpowiedzialna jest kreatyna?

ATP

ATP to potocznie mówiąc nośnik energii. Jego odpowiedni poziom jest podstawą do wykonywania ćwiczeń o różnym stopniu intensywności. Kreatyna dba o to, aby nie zabrakło ATP zwłaszcza w okresie między treningami.

Anabolizm

Anabolizm to proces odpowiedzialny za wzrost tkanek w organizmie, w tym mięśni. Jego przeciwieństwem jest katabolizm mięśni, który można zauważyć podczas diety nieodpowiednio dostosowanej do planu treningowego. W takim przypadku organizm pobiera wartości energetyczne z mięśni, zamiast z pokarmu. Kreatyna poprawia uwodnienie komórki mięśniowej, tym samym wspierając proces anabolizmu.

Synteza

Kreatyna stymuluje również proces syntezy białka, który jest niezbędny w rozroście mięśni. Hamuje także proteiny, które mogą wywołać zatrzymanie wzrostu tkanki mięśniowej. W związku z tym kreatyna jest mile widziana w kręgach kulturystycznych jak i innych sportów związanych z ćwiczeniami siłowymi.

Węglowodany

Aby ciało miało siłę do wykonywania aktywności fizycznych, potrzebuje energii. Ta pozyskiwana jest przede wszystkim z węglowodanów. Kreatyna wspomaga ich rozpad w mięśniach, tym samym gwarantując zasoby do wykonywania intensywnych treningów.

Rodzaje kreatyny

Na rynku dostępne są różne produkty, które posiadają wymienione powyżej właściwości. Do najczęściej kupowanych należą:

  • monohydrat kreatyny – polecany dla osób zaczynających swoją przygodę w sporcie, ze względu na jego prosty skład oraz niską cenę,
  • jabłczan kreatyny – wspomaga metabolizm i chroni przed zatrzymywaniem wody w organizmie,
  • cytrynian kreatyny – łatwo się wchłania i zapewnia wzrost beztłuszczowej masy mięśniowej.

Co oprócz kreatyny na wzrost wydolności fizycznej?

Nie tylko kreatyna jest często kupowanym i lubianym suplementem na wzrost wydolności fizycznej. Do popularnych produktów należą m.in.:

  • BCAA,
  • Cytrulina,
  • Kofeina,
  • DAA,
  • Tauryna,
  • Glutamina,
  • Beta-alanina,
  • EAA,
  • TMG,
  • AAKG,
  • L-Arginina.

Kreatyna jest dużym wsparciem podczas treningów, w szczególności siłowych. Dzięki jej właściwościach hamujących, wspierających jak i regenerujących, pomaga w osiąganiu coraz lepszych wyników, a także poprawie sprawności fizycznej i ogólnej wydolności organizmu. Aktywność fizyczna jest niezwykle ważna w zachowaniu zdrowego ciała i wysokiej jakości życia. Połączenie regularnych treningów ze zbilansowaną dietą, pozwala cieszyć się zarówno piękną sylwetką, jak i silnym systemem odpornościowym.